De problemen op het spoor

De problemen op het spoor lijken ten langen leste toch opgelost. De oorzaak van alle vertragingen heeft een naam gekregen. De zondebok is gevonden. Niks bevroren wissels, niks achterstallig onderhoud, niks vierkante wielen, niks bladeren op de rails, niks defect materieel, niks software die op tilt slaat. Het is allemaal veel dichter bij huis en daarmee des te verrassender en ook logischer. En uiteraard past die oplossing naadloos in het straatje van de Nederlandse Spoorwegen en Pro Rail die zich haastten om de konklusies van het onderzoeksbureau Roland Berger uit volle borst en vooral vet te onderstrepen. Want wie heeft het allemaal gedaan? Wie is het schuld? De reiziger, die de belangrijkste rol blijkt te spelen in de vertragingen van de laatste jaren op het spoor. De reiziger? Ja, inderdaad. En dan vooral diegene die meent zich sociaal te moeten gedragen tegenover zijn medereizigers door de deur voor hen open te houden, maar ondertussen niet in de gaten heeft dat hij dan wel die ene persoon helpt, maar tegelijkertijd zestig anderen dupeert, omdat die daardoor wel eens hun aansluiting kunnen missen.

Die voorkomende houding is volgens de onderzoekers van dit bureau de voornaamste reden dat er zoveel op het spoor mis gaat. Briljant, zo’n konklusie waarmee Roland Berger meteen en onmiskenbaar zijn onderscheidend vermogen heeft aangetoond. Want kom er maar eens op, omdat zo’n illustere gevolgtrekking doorgeredeneerd eigenlijk nog maar tot die ene aanbeveling kan leiden, namelijk dat de NS en ProRail er het beste aan doen om zich voortaan gewoon van de reizigers te ontdoen. Daarmee ontstaat namelijk voor beide bedrijven de optimale voorwaarde om foutloos te kunnen functioneren en als onderneming de best mogelijke prestatie te leveren, met een inkomensstroom die nu eenmaal niet afhankelijk is van kaartverkoop. Wordt het eindelijk eens rustig op en rond het spoor en is het ten langen leste eens afgelopen met alle gewijs en gezeur. En kunnen de dames en heren bestuurders dat doen waarvoor ze zijn ingehuurd, namelijk met treintjes spelen, zonder nog gehinderd te worden door die eeuwige lastpost, die de reiziger is en die een goed lopend bedrijf als het spoor alleen maar in de weg blijkt te staan.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De problemen op het spoor

  1. Mack zegt:

    Dat doe me denken aan die mop van die twee mannen die aan het werk zijn. De ene graaft een geul, de ander gooit hem achter hem weer dicht. Want de kabellegger was die dag ziek.

  2. Sjoerd zegt:

    Tsjonge, wie dat gelooft…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s