De raadsels rond AH

De gemiddelde consument is voor mij in zijn koopgedrag nauwelijks te peilen en stelt mij eigenlijk constant voor raadsels. En dan heb ik het niet zozeer over de keuzes die bij incidentele of eenmalige aankopen worden gemaakt. Dan lijkt de ratio nog wel enigszins te heersen, waarschijnlijk omdat het dan vaker om forse bedragen gaat die daarbij in het geding zijn. Maar veel lastiger is de vinger te krijgen achter het hoe en waarom van de wekelijkse boodschappen. Dan lijken er opeens andere overwegingen en factoren te gelden. Mogelijk omdat de geldbedragen kleiner zijn en dus ook minder impact hebben op die consument die die wekelijkse gang naar de supemarkt blijkbaar zo als een routine ervaart dat de gewoonte hem daarin vooral stuurt en nauwelijks ertoe beweegt om bij iedere aanschaf van een artikel de voors en tegens af te wegen om zo tot rationele keuzes en beslissingen te komen, waaronder bijvoorbeeld de vaststelling welke supermarkt onder de streep het meest voordelig is en ook nog de beste waar levert. Dat lijkt allemaal niet aan de orde. Zo althans zou je wel kunnen konkluderen uit het feit dat de supermarkt met weliswaar het breedste assortiment, maar tegelijk ook met de hoogste prijzen, toch altijd druk beklant is en bepaald niet alleen door diegenen met een inkomen dat bovenmodaal is. Verre van dat.

Want bezie toch eens die rijk geschakeerde populatie die op een dag de kassa’s van een Albert Heijn passeert. Gegarandeerd dat daaronder het aandeel van de klanten met een laag inkomen of een uitkering bovengemiddeld zal zijn. Dat begrijp ik dus niet en kan ik ook niet plaatsen. Omdat het voor mij logisch zou zijn om met een laag inkomen Albert Heijn als de pest te mijden aangezien je weet dat je er ruimschoots meer betaalt dan bij een Lidl of een Aldi. Waarom doen mensen dan zo stom en zijn ze overduidelijk de dief van de eigen portemonnee? Is dat gemakzucht of is het niets anders dan gewoonte omdat men van jongsaf aan gewend was om bij Albert Heijn de wekelijkse boodschappen te halen? Of is het de breedte van het assortiment, de zekerheid dat men er alles kan krijgen die het wint van zorgvuldig calculeren, waardoor de relatieve duurte van andere artikelen wordt geaccepteerd. Ik word er geen wijs uit en weet verder alleen zeker dat ik er niets van begrijp dat zoveel mensen zichzelf willen bestelen door maar naar Albert Heijn te blijven gaan. Reden waarom het bij mij maar niet ophoudt met duizelen en de vraagtekens zeker niet kleiner worden, eerder alleen maar groter, juist in deze tijd dat Bruin het bij de meeste mensen steeds minder zal kunnen trekken.

Advertentie

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op De raadsels rond AH

  1. Ximaar zegt:

    Een groot deel is gebaseerd op gewenning. Zelf ben ik geen AH-fan. Binnen loopafstand heb ik 5 AH’s, maar gelukkig ook wat andere supermarkten die goedkoper zijn en waar ik sneller en vriendelijker word geholpen.

    (Hier kan ik helaas ook niet meer reageren met mijn gewone mailadres, dus maar een fake ingevuld.)

    • robschimmert zegt:

      Helpt het als ik onder ‘Instellingen’ bij ‘Reacties’ de email-vereiste uitschakel?

      • Ximaar zegt:

        @Rob: Het maakt het makkelijker, maar verhelpt het probleem niet dat je geen mailadres mag invoeren wat bij wordpress bekend is. WordPress heeft die fout een paar dagen terug gemaakt en kunnen hem alleen zelf herstellen. Officieel is er een aanvinkvakje voor, maar opeens wordt daar dus niet meer naar gekeken.

  2. Sjoerd zegt:

    Ik kan gelukkig weer reageren met mijn eigen mail account. Ook ik kom vaak bij Appie, maar zeker zo vaak bij de lidl, waar we massaal voordeel boeken met clopapier, keukenrollen, cola, bier en nog wat andere zaken.

  3. Ximaar zegt:

    Over AH gesproken, die hebben op de grond ook c-merken van de euroshopper liggen en veel mensen nemen dat mee en laten zich zo minder een poot uitdraaien. Met die dingen is het wel opletten. Zo vind ik het brood dat onder de 70 cent per 800 gram wordt verkocht vaak van een verdachte makelij en zou willen dat dat spul regelmatig gecontroleerd zou worden op samenstelling (zit er niet teveel karton of zout in?)

    Vandaag zag ik een grote advertentie in de krant dat heel veel prijzen bij AH langdurig worden verlaagd. Kan zijn dat het iets regionaals is aangezien hier 2 nieuwe supermarkten bij gekomen zijn. Maar het kan ook landelijk zijn. Met alles waren ze inmiddels de duurste geworden. Met die verlaging zitten ze nog altijd boven de prijzen van de Vomar en Dekamarkt. Met Aldi en Lidl kan ik ze niet vergelijken, die hebben andere merken in hun winkels liggen.

  4. Margo zegt:

    Op,de dag dat AH reclame maakt voor kroepoep een logje over AH. Hoe weet jij af de klanten bij (jullie) AH beneden modaal zijn? Ik ga, naast AH, regelmatig langs de Aldi of Lidl, om hetzelfde in te slaan als Sjoerd!

    • robschimmert zegt:

      Dat van die reclame verrast mij. Ik heb het nergens zien staan. Bovendien gaan al die advertentiepagina’s aan mij voorbij. Het redactionele deel (en de pagina’s met overlijdensannonces!), dat is meer aan mij besteed. En je hoeft echt niet zo slim te zijn om tot een konstatering ten aanzien van de klanten van AH te komen. Dat is een kwestie van bevolkingsopbouw, werkloosheidscijfers, uitkeringsgerechtigden en de salarisstructuur bij elkaar optellen en met elkaar combineren. Meer is er niet nodig om dus verbaasd te worden.

  5. Nanos zegt:

    Misschien is voor veel mensen AH een stuk beter bereikbaar dan andere winkels. Het is leuk te weten dat iets bij Digros of Dirk een stuk goedkoper is, maar als Digros of Dirk acht kilometers verderop is, is dat wel acht kilometer verderop. Voor die paar dubbeltjes ‘voordeel’ is dat wat veel verderop.

    Reageren is hier niet meer normaal mogelijk.
    Ik heb geen zin elke keer een aantal handelingen te verrichten om iets te kunnen zeggen. Is daar niets aan te doen?

    • robschimmert zegt:

      Ik vind het erg vervelend maar het ligt niet in mijn vermogen om daar verandering in aan te brengen. Het probleem ligt bij WordPress. Kollega – webloggers die ook bij WordPress een account hebben, kampen met hetzelfde probleem, heb ik begrepen. Overigens is het mij niet duidelijk welke extra handelingen verricht moeten worden om te reageren. Mogelijk kun je dat duidelijk maken. Ik heb in elk geval al de vereiste om een email – adres te vermelden uitgeschakeld. Maar of dat opschiet. Misschien kun je mij toch wat op weg helpen. Want zo wordt het voor mij toch weinig helder wat het probleem exact is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s