De grootheidswaan van Ziggo

Het aantal pakjes met een voor mij onbekende c.q onverwachte herkomst neemt de laatste jaren met sprongen toe. Was het nog niet zo gek lang geleden een uitzondering waarmee je nog echt verblijd werd, nu moet je er niet gek van op kijken als er elke maand wel zo’n koerier voor je deur staat om een pakketje af te leveren. Het begint waarachtig een gewoonte te worden die bij mij totaal niets meer oproept omdat ik langzamerhand de ervaring heb dat het meestal om waardeloze waar gaat, om spul waarom ik niet heb gevraagd en dat me meer last dan lust bezorgt. Zo ook gisterenmiddag toen ik iets aan mocht nemen waaraan ik nog niet eens kon zien van wie of wat het afkomstig was. Bleek Ziggo opeens de gulle gever en mocht ik mij blij maken met een gloednieuw modem dat mij zou binnenleiden in een virtuele wereld met ongekende snelheden. Alsof het tot nu toe slechts tobben was met dat internet. Niets daarvan dus, waardoor de toon en de urgentie waarmee dit product aan mij werd gepresenteerd mij en verbaasde en mij tegelijk op mijn hoede deed zijn. En naar mij al snel bleek, niet ten onrechte. Omdat de begeleidende documentatie, waaronder de handleiding om dat modem te installeren, zo geschreven was dat je je als leek alleen maar een grote oen kon voelen als je die hele installatie niet in een handomdraai voor elkaar zou krijgen. Zo eenvoudig werd dat akkefietje voorgesteld. Wat zich op geen enkele wijze verhield met het technisch gehalte van de informatie waardoor ik al snel moest afhaken omdat het mij ver boven de pet ging.

De zoveelste keer dat mij dit met dit bedrijf overkwam zodat ik er niet aan ontkom om mij af te vragen of men bij Ziggo de klant wel kent dan wel wil kennen, omdat het er erg op lijkt dat er op een veel te hoog niveau van kennis bij de doorsnee klant wordt ingezet. Misschien wordt het wel bewust gedaan uit een commercieel of kostentechnisch oogpunt. Of het is pure domheid. Een andere reden zou ik niet kunnen bedenken. Afgezien van het feit dat het natuurlijk ongekend lomp is om de eigen klanten met zo’n klus op te zadelen, om van hen te verwachten dat zij dit toch complex stuk werk zelf verrichten, waarbij niemand bij die club zich er rekenschap van geeft dat zoiets nagenoeg ondoenlijk is voor een grote groep van zestigplussers. Moeten die het dan maar verder uitzoeken en hopen dat er ooit eens iemand zo goed wil zijn om dat modem te installeren? Is dat de bedoeling en ga je zo met klanten om die maandelijks goed geld betalen? Blijkbaar wel en zelfs zonder problemen omdat het gewoon gebeurt en dus het uitgesproken bewijs is dat deze bedrijven doen wat ze doen en waarachtig geen klanten lijken nodig te hebben of zelfs te willen kennen. Krijgt Orwell ook hier weer gelijk en zijn wij, ben ik in elk geval de hoofdrolspeler in zijn ‘1984’ geworden. Zo voelt het voor de zoveelste keer tenminste wel. Met Ziggo opnieuw als de dankbare aangever van haar onmetelijke grootheidswaan.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De grootheidswaan van Ziggo

  1. Sjoerd zegt:

    Zelfs mijn vrouw kan een modem aansluiten. Dat stelt toch tegenwoordig niets meer voor… Zelfs zonder de handleiding.

    • robschimmert zegt:

      Hier is dus de typische ICT’er aan het woord voor wie alles ‘appeltje, eitje’ is en die zich niet kan voorstellen dat zijn wereld voor de leek toch stukken ingewikkelder kan zijn…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s