De boven ons gestelden

Het volgende feitenrelaas wil ik mijn lezers beslist niet onthouden, die ik wel aanraad om zich schrap te zetten en zich vooral vast te houden. Want er wordt wat vertoond in en door bestuurlijk Nederland. Neem bijvoorbeeld de Mercedes Benz E 300CG/Avantgarde van burgemeester Onno Hoes van Maastricht, die 84.823 euro kost. Of burgemeester Aboutaleb van Rotterdam die in december een reis naar Sao Paulo maakte voor de somma 27.617 euro. En wat te denken van de herinrichting en verbouwing van de werkkamers van het College van B & W van Den Haag, waarvoor 56.909 euro werd uitgegeven? De Commissaris van de Koningin van Zeeland Karla Peijs heeft vorig jaar voor 700 euro aan appels en peren voor haar eigen werkkamer besteld. De Amsterdamse wethouder van der Burg besteedde voor 9400 euro aan vliegtickets om de Olympische Spelen van 2028 voor zijn stad binnen te halen. En dan is er nog dat College van Gedeputeerde Staten van Noord – Holland dat voor zijn vervoer acht auto’s met chauffeur heeft. Dat kost op zich al 166.698 euro. Maar nu is het zo dat die chauffeurs in roosterdiensten werken, dus wel eens allemaal bezet kunnen zijn.

Dan wordt er gebruik gemaakt van een speciale taxidienst, die op jaarbasis ook nog eens 38.000 euro blijkt te kosten. Het zijn een paar voorbeelden die zonder twijfel een miniem topje van de ijsberg zijn, maar niettemin al voldoende zichtbaar en waarschijnlijk ook representatief genoeg om toch wat te vinden van de staat van bestuurlijk Nederland. Het draagt in ieder geval er niet toe bij om tot een genuanceerde gedachte daarover te komen. Je zou er waarachtig radicaal van worden en zelfs het lot in eigen hand willen nemen. Zeker als je beseft dat dit niveau geacht wordt de burger in de bijstand te bedienen, die arme sloebers bijvoorbeeld die door de gemeente Rotterdam te werk worden gesteld in de plantsoenendienst en hopen dat ze op die manier een vaste baan kunnen krijgen. Dan zeg ik niet meer dat het ongelijk en onrechtvaardigd verdeeld is in Nederland. Nee, dan kook ik bijna en ben ik blij dat ik niet in de schoenen van die schlemielen sta. Want ik vrees dat mijn handen wel heel gauw gingen jeuken, zeker met de kennis die ik zojuist verworven heb over diegenen die boven ons gesteld zijn, maar die dus beter uit mijn buurt konden blijven.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op De boven ons gestelden

  1. Sjoerd zegt:

    En de meeste hebben wij in het zadel geholpen. Dat is nog het ergste.

  2. Nanos zegt:

    Tja, het is crisistijd en we (WIJ dus) moeten het rustiger aan doen.

  3. Mack zegt:

    We kunnen er erg moeilijk over doen, maar zo zitten mensen in elkaar. In het bedrijfsleven is het vele malen erger. En nee, die betalen het ook niet zelf. Dat doen wij ook.

  4. Ximaar zegt:

    Ik vind dit soort bedragen meevallen en denk dat er wel erger te vinden is. Daarbij is het ook allemaal werkgelegenheid. Degene die zo’n dure mercedes aansmeert steekt 20.000 euro in eigen zak en koopt daar weer een TV voor bij de locale TV boer of laat een zijn garage vergroten.

    Eigenlijk vind ik het veel erger dat het bijvoorbeeld in het provinciehuis van NH knoeiende amateurs betreft. Je moet dan denken dat zij nu met een project bezig zijn om een groot kruispunt N242/N241 te veranderen in een turborotonde. Gaat zeker 10 miljoen kosten en ik kan nu al garanderen dat de capaciteit te kort zal zijn. Dwz er rijden nu al meer auto’s als wat een turborotonde per etmaal kan verwerken. Helaas kan je een turborotonde op die plek niet verbeteren met het toevoegen van rijbanen. Komt er in mijn ogen op neer dat ie over een jaar of 5 compleet afgebroken moet worden voor een andere verkeersoplossing met iets ongelijkvloers. Van die 10 miljoen verwacht ik minimaal 8 miljoen kapitaalsvernietiging.

    En dat is dan nog maar 1 van de 30 grote projecten die ze verkeerd aanpakken.

    Enkele jaren terug is in Alkmaar een 2de Friesebrug aangelegd van 1 rijbaan. Op de oude brug was bedacht dat de 2 rijbanen nu allebei in de richting naar de stad gerbuikt zouden worden. Maar dat de binnenbocht voor de bus en de buitenbocht voor de auto’s. Alle bussen rijden de buitenbocht. Gaat makkelijker. De busbaan ligt er al 2 jaar onbereden op de oude brug. Kortom die nieuwe brug van circa 6 miljoen was nergens voor nodig. Over de rest van de 15 miljoen in dat project mag ook getwijfeld worden. En ook hier was het de provincie die er niets van snapte en dit geld donerend over de balk in het kanaal smeet.

    Graag zou ik als belastingbetaler meer geld uitgeven aan bestuurders die verstandigere besluiten nemen. Dat bespaart een veelvoud van wat je hierboven beschrijft.

    • robschimmert zegt:

      Nou, ik blijf het toch lastig vinden dat een burgemeester van Maastricht zich zo nodig met een auto van 80.000 euro moet verplaatsen. Het hoeft heus geen Toyota Aygo te zijn. Maar er is ook nog een andere maat te bedenken. Bovendien is de auto niet op de eerste plaats een vervoermiddel? En is het daarom niet principieel onjuist om dergelijke bakken met geld voor de bevestiging van een compleet verkeerd idee of beeld uit te geven? Ik zwijg verder over de vliegreis van Aboutaleb. Want wat moet ik mij bij een dergelijk bedrag voorstellen? Kortom, ik ga niet met je mee dat het om klein bier gaat. Belangrijker vind ik de houding die daar uit spreekt. En daar word ik op zijn zachtst gezegd helemaal niet vrolijk van.

      • RadaR zegt:

        Het is erg allemaal, ik geef dat graag toe. Maar het kan nog altijd veel erger, zoals de Grieken pas ontdekt hebben. Een parlementslid, dat voor zijn gegoede vrienden regelde dat het in Griekenland geparkeerde kapitaal zo snel mogelijk in euro’s naar een buitenlandse rekening kon worden getransfereerd [in totaal is er 65 miljard abroad gebracht] heeft daar een miljoen aan overgehouden en dat meteen ook maar in het buitenland op een rekening gezet. Wat hem er vervolgens niet van weerhield om samen met zijn politieke mannenbroeders de Griekse burgers te vragen hun geld toch vooral in Griekenland te laten staan.
        We leven nog in een redelijk mooie wereld, maar wat er aan homo sapiens op rond loopt is zoooooooooo ontzettend verrot. Dat wil je niet weten, man.

  5. Ximaar zegt:

    De situatie zal in Limburg niet veel anders zijn dan in NH. Dwz dat statenleden een foori van 1400 euro per maand krijgen met de mededeling dat dat werk geen dagtaak is. Grote onzin. Als ze dat werk goed willen uitvoeren (wat dus absoluut niet gebeurt) is het alleen al aan leeswerk meer dan een dagtaak. Gevolg is dat je alleen idealistische klunzen op de kieslijsten krijgt. Er is erchter nog een soort en die gebruikt zo’n statenlidmaatschap als opstap naar de landelijke politiek of bijvoorbeeld een hogere functie als gedeputeerde. Dat schuift een veelvoud en daar horen voordeeltjes bij als in een dure auto rondegereden worden. Ik geef toe dat dat absoluut niet van deze tijd is, maar zo werkt het in NH al jaren. Als dat op dit moment afgeschaft wordt, dan krijgt alleen de SP en SGP haar kieslijsten vol.

    Zo’n dienstreis naar SP is wat lastiger. Ik heb zelf veel dienstreizen gemaakt die door klanten betaald zijn en weet welke kosten daarbij komen. Neem dan ook aan dat het niet alleen om 1 retourticket van Aboutaleb gaat, maar dat er een gevolg is van een persoon of 5 en dat die allemaal in een representatief hotel willen slapen en willen eten. Meer dan de helft van de kosten zal richting hotel gaan, afhankelijk hoe lang het verblijf daar was. Maar als dit clubje er voor zorgt dat er 1 Braziliaanse ertstanker Rotterdam verkiest boven Antwerpen, dan heeft Rotterdam dit bedrag aan havengeld al terugverdiend. Vooral Bram Peper snapte dat destijds erg goed. Als hij zich op dit gebied zuiniger had gedragen, dan was de werkgelegenheid in Rotterdam nu een stuk lager geweest.

  6. pjotr zegt:

    Een politicus en een (top)ambtenaar dienen zich er altijd van bewust te zijn, dat hun salaris en door hen gemaakte kosten moeten worden opgebracht door de burgers. En van die burgers zijn er vele, die niet of nauwelijks meer hebben dan een minimumloon. Dit zou hen scherp moeten houden op alle kosten uit de gemeenschapskas. Hoewel soms kosten als investering in een verstandige aanpak kunnen worden gezien (@Ximaar), blijkt dat veel kosten vooral het leven van de betreffende bestuurder of ambtenaar slechts veraangenamen. Dus op kosten van de burgers!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s