Een ontspoorde NS

Als we de direkteur van de NS afgelopen vrijdag op zijn woord hadden moeten geloven, had zijn bedrijf die dag een prima performance geleverd. Door niks en niemand aangedaan, zelfs niet door de aanvallige schoonheid van nieuwslezeres Sacha de Boer, lulde hij maar door zonder zich door een stekelige vraag van de wijs te laten brengen. Geen woord van verontschuldiging in de richting van reizigers die in de door zijn bedrijf veroorzaakte chaos waren gestrand. Want er was immers naar zijn idee door de NS naar vermogen gepresteerd. Hoe je van de werkelijkheid, die je in al haar ellende zelf teweeg hebt gebracht, losgezongen kunt raken, demonstreerde die Bert Meerstadt met al zijn stuitende zelfgenoegzaamheid, die hem bijna zover bracht dat hij problemen op het spoor had kunnen en durven ontkennen. Waardoor het des te logischer wordt dat onder zijn verantwoordelijkheid de dienstregeling zowel op zondag en maandag met een vanzelfsprekendheid kon worden gehalveerd zonder verder een spoor van toelichting.

De arrogantie die uit deze eigenmachtigheid spreekt, is al meer dan voldoende reden tot de grootste zorg. Maar krijgt nog een extra dimensie door de neerbuigende reaktie op het plan van de Minister van Verkeer en Waterstaat om te rade te gaan bij specialisten van de Zwitserse Spoorwegen die deskundig genoeg geacht mogen worden in het hoofd bieden aan winterse omstandigheden. Het enkele feit dat een woordvoerder van de NS daarop reageerde met een commentaar in de vorm van de vraag dat hij nog moest zien wat de toegevoegde waarde wel was van die Zwitsers omdat die ook hun problemen hadden en hebben met het barre weer, baart natuurlijk nog extra zorgen, te meer omdat nog eens en voor de goede orde hoog werd opgegeven van de expertise en de deskundigheid bij de eigen NS. Waar men dus kennelijk wel durft, het lef heeft en zich er blijkbaar niet van bewust is dat privatisering ook op de rails heeft plaats gevonden. Want er werd duidelijk de toon aangeslagen van de monopolist, die dus nooit van een schopstoel heeft gehoord. Waardoor er voor de minister hier een ware wereld te winnen is.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Een ontspoorde NS

  1. Sjoerd zegt:

    Volgens hem had hij ook groot gelijk. Alles was de schuld van Pro-Rail….

    • robschimmert zegt:

      Ja, zodra je naar anderen gaat wijzen, zoals die Meerstadt deed, heb je het gelijk meteen aan je zij….. Maar welke boodschap heeft de reiziger aan dat onderscheid tussen en NS en Pro Rail? Dat is toch in ieders beleving een pot nat?

  2. Mack zegt:

    Ik snap er nooit wat van. Waarom rijden die treinen niet met vorst? Bevroren wissels? Dan rijden ze toch een andere kant op? Je komt er vanzelf wel een keer. Bevroren bovenleidingen? Nou én? Geleiden ze dan niet ofzo? Om over blaadjes op de rails nog maar te zwijgen.

  3. paparatie zegt:

    Beste Rob,

    ik wil toch even reageren op u opmerking betreffende het interview van mevr. de Boer. Gezien de reacties op de site van de NOS en de poging van Mevr. de Boer om e.e.a. goed te praten door een slechte satelliet verbinding, blijkt in mijn beleving toch duidelijk dat het een zeer ongepaste benadering was tegen deze meneer. Een interview kon je het niet noemen want mevr. de Boer liet deze Bert Meerstadt niet één keer uitspreken. voor de NOS een zeer onbeschofte vertoning! dit alleen maar om even aan te geven dat we niet allemaal u mening delen.

    Verder lijkt u mij de man, die als de waterleiding op de hoek van de straat springt, dit helemaal niet erg vindt zolang u maar water heeft! Dit als vergelijk, er vliegt niets meer er rijden geen auto’s meer (meer dan 800 km file) in diversen Europese landen zijn er spoorproblemen geweest, maar u verlangt dat hier een normale dienstregeling blijft rijden. Volgens mij bent u niet van deze wereld!

    Groet

    • robschimmert zegt:

      Zolang deze drama’s zich bij een eerste sneeuwval niet afspelen in landen als Duitsland en Rusland, blijf ik inderdaad roepen…..zonder uitroepteken.

      • Fien zegt:

        Zolang de NS- en Prorail staan te kraaien dat zij bij “de komende wintertijd” alles onder controle hebben, en als dan de eerste sneeuwbui een feit is, en alles in het honderd loopt, zolang mag Rob daarvan gewag maken.
        Tenminste iemand die bij deze tijd is, en gewoon onder zijn eigen naam.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s