Klantonvriendelijkheid

Omdat de ondernemer die aan de weg wil timmeren, klantvriendelijkheid hoog in het vaandel zal voeren, heb je momenteel als klant alle recht en reden om je koning te wanen. Tenminste, dat is ook voor mij een bijna vanzelfsprekende zaak en ongeveer wel de realiteit. Maar net als dat buiten kijf staat, blijk je je opeens hartgrondig te kunnen vergissen en zijn er waarachtig nog plekken te bedenken waar men of achter loopt als winkelier, lak heeft aan alle heersende conventies of de wereld bij voorkeur op zijn kop gezet wenst te zien. Dat heb ik weer eens ervaren, waarbij mijn mond wagenwijd open viel omdat ik niet wist wat ik zag en mijn oren niet kon geloven omdat ik getuige was van een onbeschoftheid, waarvan ik dacht dat die toch niet meer bestond. Het gebeurde op de dinsdag voor Kerst, vroeg in de middag bij een chocolatier op het Walramplein in Valkenburg. Toch niet de eerste de beste plaats, waar men in elk geval gewend is om met klanten en toeristen om te gaan. Wij troffen het op dat moment. Het was er redelijk stil. Een klant was er voor ons, die al geholpen werd door de toen nog alleen aanwezige medewerkster. We moesten even wachten, leek het, maar dat wachten werd langer en langer omdat de jonge man in kwestie een kolossale aankoop bleek te doen, welke in de tientallen dozen gesorteerde bonbons bedroeg, omdat hij maar bleef bestellen.

Het ging om een bedrag dat snel over de duizend euro heen ging, maar daar kreeg ik niet echt zicht op omdat wij intussen toch aan de beurt waren. Een tweede medewerkster was namelijk toegesneld, die niet overliep van voorkomendheid tegenover ons en eigenlijk meer bezig was met het werk van haar kollega dan dat ze nog tijd en aandacht aan ons wilde besteden. Was haar humeur dus al op of rond het vriespunt, met het doorgaan van het bestellen en kopen door die andere klant zakte de stemming bij de andere medewerkster ook steeds verder tot ze het ook niet meer hield. Want op het moment dat wij onze koop afrekenden, hoorde ik dat die klant die zoveel aan het inslaan was, te verstaan kreeg dat als hij nog eens een keer zoveel wilde kopen dat hij van te voren moest bellen, omdat hij anders niet meer geholpen werd. Waarna wij zijn weggegaan en ik geen klomp heb horen breken. De man in kwestie, een nog jonge vent, moet te verbouwereerd zijn geweest van die brutaliteit die uit de mond kwam van die twee dames die ondanks hun aankleding en hun witte handschoentjes van mij het predikaat van klantonbeschoftheid toegekend krijgen, die al brachten ze geld mee, nog niet eens mijn schoenen mochten poetsen. Hun baas, de chocolatier, wens ik er heel veel geluk en steeds minder klanten mee. Te beginnen met mij. Want daar laat ik mij niet meer zien.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Klantonvriendelijkheid

  1. Sjoerd zegt:

    hoe verspeel ik mijn klanten…

  2. Fien zegt:

    Als zoiets niet doorgegeven wordt aan de baas zelf, kan hij ook geen maatregelen nemen.
    Jij benadeelt op deze manier niet de werkneemsters, die krijgen gewoon hun maandsalaris. Wel de eigenaar. Die niet de veroorzaker is.

  3. Ximaar zegt:

    Als het bij een tandarts langer gaat duren, dan stuurt die je ook weg met een vervolgafspraak. 🙂

    Zelf is het alweer een flinke tijd terug dat ik zonder iets een winkel uit ben gelopen toen de eigenaar die me holp een telefoontje over koetjes en kalfjes voor liet gaan. Ik had hem iets gevraagd en hij begon mij te helpen, maar toen ging dus dat onzinmobieltje en stond ik er 5 minuten in de wachtstand te luisteren naar onzin. Ben weggegaan en daar sindsdien niet meer geweest.

    Daarna kwam het 1x bijna zover toen ik bij de AH-kassa een boodschap bleek te hebben waar een klantenkaart voor nodig was. Dat was niet op het product of het schap aangegeven en ik maakte aanstalte om zonder iets te vertrekken. Die band ruimen ze maar zelf af. Maar de kassamedewerkster stelde voor haar klantenkaart te gebruiken. Net op tijd goed opgelost.

  4. Ximaar zegt:

    Trouwens een rare straatnaam. Doen ze naast het headbangen in Valkenburg sur Geul ook aan het walrammen? 🙂

  5. Laurent zegt:

    Nou, op zichzelf zou het een redelijk verzoek van die bonbonzaak kunnen zijn, maar dat zou ik dan wel heel vriendelijk verpakken. Je trekt nl. ook in een keer de voorraad leeg van zo’n winkel, die daardoor mogelijk andere klanten teleur moet stellen.

  6. Laurent zegt:

    @Ximaar: in Sittard heb je ook een Walramstraat. Was o.a. de naam van een prominente Van Nassau; http://nl.wikipedia.org/wiki/Walram_II_van_Nassau

  7. Ximaar zegt:

    @Laurent: Wel een speciale Limburgse tak. Komt voor in Weert, Born, Brunssum, Sittard, Valkenburg/Geul en Kessel. Verdwaalde Walrammers zijn te vinden in Tilburg (wonen reserve Limburgers), Dordrecht en Nieuwegein. Maar dat betreft waarschijnlijk economische vluchtelingen uit Limburg. En de rest van Nederland is geheel Walramvrij.

  8. Nanos zegt:

    Halverwege je verhaal had ik al bedacht dat die klant dat beter anders had kunnen regelen. Op zich is een verzoek/advies dat een eventuele volgende keer anders te doen dan ook logisch. Nu kost die ene klant veel tijd waarin andere klanten niet aan bod komen en, zoals hierboven al werd opgemerkt, kan het bij een dergelijk winkel problemen geven met de voorraad. Als de bestelling vooraf gedaan wordt of met een afspraak op een rustige tijd, is dat voor alle partijen prettiger, ook voor de grote klant. De toon waarop het advies gegeven wordt is heel belangrijk. Die was hier dus kennelijk niet al te vriendelijk.

  9. Margo zegt:

    Vroeger was klant koning….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s