De regels van het huis

Eigenlijk vind ik het lastig dat ik er met zoveel woorden over moet beginnen. Omdat bepaalde zaken voor mij vanzelfsprekend zijn. Zoals bijvoorbeeld het gegeven dat je, als je bij iemand te gast bent, dat je dan je fatsoen hebt te houden. Hoezeer dat een vergissing is en al helemaal niet een normale gedachte, heb ik gisteren en eergisteren maar al te pijnlijk ondervonden. Aanleiding vormden reacties op mijn logje “Aan de schandpaal” die wat mij betreft de grenzen van wat acceptabel is, overschreden. Ik juich commentaren op mijn gedachtenspinsels toe. Ik kan er niet genoeg van krijgen zolang ze op enige wijze met de inhoud van het door mij geschrevene te maken hebben. En daar bleek het dus vaker aan te mankeren, met als gevolg een onverkwikkelijke gedachtenwisseling die ik een tenenkrommend niveau vond bereiken, maar welke ik helaas niet meer kon stoppen, omdat ik voor de Kerstviering buitenshuis was en dus niet de geschikte middelen daartoe bij de hand had.

Waardoor ik wel in de gelegenheid ben geweest om nog eens mijn gedachten te laten gaan over deze weinig verheffende gang van zaken. En dat heeft mij maar tot deze ene konklusie kunnen leiden, namelijk dat op mijn weblog, althans binnen de grenzen daarvan dezelfde regels gelden als ik hanteer binnen mijn eigen huis. Wat zoveel betekent dat wie bij mij thuis een potje rotzooi denkt te kunnen schoppen, die zal bij kop en kont worden gevat en buiten worden gezet. Gewoon omdat wij aan zulk gedoe geen behoefte hebben, bovendien onze normen recht overeind willen houden. Precies zo zal ik het proces op mijn weblog voortaan scherper bewaken met daarbij de nadruk op het vrije woord dat op mijn domein alle kans zal moeten krijgen en wat mij betreft ook krijgt, als de deelnemers de bal blijven spelen. En dat betekent zoveel dat wie er toch voor kiest om in plaats daarvan de man op te zoeken, die kan op mijn ingrijpen rekenen, zonder pardon, omdat ik dat niet wens te accepteren. Dat zijn de regels van dit huis. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

14 reacties op De regels van het huis

  1. Jolie zegt:

    Ja, jammer dat dat niet vanzelfsprekend is 😦
    in een héél ver verleden (+ 10 jaar) heb ik ook wel eens moeten ingrijpen op mijn website (het heette toen nog geen blog, maar ik had een discussieforum) en heb toen ja-ren-lang voor sommige mensen de naam gehad “te bot” te zijn, wat eigenlijk helemaal niet in mijn karakter ligt. Vervelend om te moeten ingrijpen en object te worden van (zoals ik het destijds ervoer) projecties. Wat op het web best makkelijk ontstaat, omdat je alleen maar een multi-interpretabel stukje tekst ziet, en niet het gezicht of karakter erbij van de persoon die het typt. Iets waarmee ik zelf ook wel eens de fout ben ingegaan, meerdere keren wel, denk ik. Dat ik later iets teruglas en dacht “Ohg*t, dat had ik ook ZO kunnen interpreteren in plaats van zus.”

    (ik hoop trouwens dat mijn niet-geplaatste bericht bij “Schandpaal” niet iets was van “het verkeerd/ te ongenuanceerd geschreven te” hebben. Het ging. nl alleen maar over de politiek/voetballerij 8-))

  2. Sjoerd zegt:

    Dat zou tijd worden… Veel reacties vind ik ook niet door de beugel kunnen. Jij bent moderator.

  3. Frankie zegt:

    Ik geef monsterlijk toe dat ik weer foutief ben geweest qua omvangswormen, met diverse draken van reacties op eerste kerstdag.

    Kijk Rob, behalve een ontwikkelde sport- en kunstliefhebber, blijf je natuurlijk ook gewoon een pedante zanikerd als het om politiek en het gros van je medemensen gaat.

    Tezelfdertijd bent je een gevoelig en beschaafd man, die zichzelf goed beheersen kan en daarom dito reageerders verdient. Nette mensen. Ik vrees dat ik, als woesteling zijnde, in deze fijnbesnaarde en politiek correcte omgeving niet thuishoor. Ik vind het dan ook een terechte zaak, om door jou te worden genullificeerd ingeval van herhaling der barbaarsheden.

    Nu, we zien wel waar het schip strandt. Misschien ben ik binnenkort wel zodanig into de zenmeditatie dat ik het hele internet vergeet.

    • Frankie zegt:

      Bij nader inzien wil ik hier zelf helemaal niet meer komen.

      Ik ben liever bij mensen in de buurt die écht van gelijkwaardigheid houden. Ik hou niet van ophemelen en ik hou niet van neerkijken. Als ik een hekel heb aan iemand of aan hun gedrag zeg ik dat direct in hun gezicht.

      Ik beschouw het allerminst als een gunst van je dat ik hier mag reageren. Evenmin zie ik het als een plicht. Het was leuk, maar nu is het genoeg geweest.

      Sterkte met alles. Als er ooit iets is mag je me altijd mailen. Als je zulks beneden jouw waardigheid acht, heb ik daar uiteraard niet ’t minste probleem mee want dat merk ik dan helemaal niet.

      Het allerbeste.

  4. Margo zegt:

    Ja, volkomen gelijk heb je. En mijn excuses dat ik ook even mijn goede omgangsvormen vergat en uit mijn slof schoot.

  5. Ximaar zegt:

    Deze regels wel even in het menu hangen, anders zoek ik me ongans als ik ze over een paar weken nodig mocht hebben.

  6. Margo zegt:

    Misdraag jij je dan wel eens Xiwel? Of heb je wilde plannen? 😉

  7. Margo zegt:

    Dat is ook de beste manier van protest. Gewoon de boel aan je laars lappen. Ik rij ook regelmatig harder dan is toegestaan omdat het best kan. (Verkeers-) regels zijn er vaak uitsluitend om geld via boetes te kunnen binnenhalen. Even opletten dat je niet gezien wordt dus.

Plaats een reactie