9,99 Euro

Het zal mij benieuwen hoe het anderen hiermee vergaat. Of het hen opvalt of dat ze zich er bewust van zijn, dan wel zich er iets gelegen aan laten liggen. Ik heb in elk geval wel eens zo’n moment als ik ergens in een winkel ben dat ik me als koopvee behandeld c.q. benaderd voel. Als die consument die altijd wel in een kadertje past en dus voor een gat te vangen is als je het maar een beetje handig en doordacht aanpakt. Als dat nummertje, dat pionnetje dat deel uitmaakt van de doelgroep van de marketeers en die dus koste wat kost door hun spelletje verleid moet worden. En laat ik nog eerlijk zijn dat als dat op een intelligente wijze gebeurt, als men nog zo slim is om mij een beetje te behagen, te teasen en zo uit mijn tent te lokken, dan kan ik daar best waardering voor hebben. Je voelt je immers gestreeld door zoveel toewijding, door al die aandacht, waarna je je geld zelfs van harte kunt laten rollen. Daar staat tegenover dat ik me net zo in mijn kuif gepikt kan voelen, op mijn tenen getrapt als er geprobeerd wordt om mij met een slappe, doorzichtige truc te lijmen.

Ik voel me beledigd, geminacht en allesbehalve gerespecteerd als de heren marketeers zich er met een Jantje van Leiden vanaf willen maken en de buit haast gemakzuchtig proberen binnen te halen. Waarvan met recht gesproken kan worden als het instrument van de beprijzing wordt benut om mij tot een kopende klant te maken. Als een klap in het gezicht ervaar ik het, als een belediging, jereinste minachting wanneer dit middel wordt ingezet en mij, zoals ik dat vanmiddag meemaakte, een product werd gepresenteerd voor de prijs van 9,99 euro. De domme suggestie die in dat bedrag besloten lag, maakte mij oprecht kwaad. Alsof ik mij gematst zou moeten voelen dat het niet voor tien euro aangeboden werd en zo geprijsd zo maar een meevaller leek. Zo raakt men met mij niet getrouwd. Met zulke nonsens heb ik niks, omdat ik mij aldus voor gek voel worden gezet, mij als klant niet serieus vindt genomen. Waardoor ik de benen neem, in het besef dat het windmolens zijn waartegen ik blijf vechten. Omdat zulke domheid niet uit te roeien is.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 9,99 Euro

  1. Frankie zegt:

    Graag had ik over dit onderwerp mijn licht laten schijnen. Maar mijn reflectorlampje van EUR 3,99 is ermee opgehouden.

  2. mack zegt:

    Ik heb nooit begrepen dat dit truukje werkt. Ik geloof niet dat consumenten erin trappen en ik geloof niet dat producenten geloven dat consumenten erin trappen.

  3. Laurent zegt:

    Ik weet het niet zeker. Rationeel begrijpt iedereen natuurlijk wat er aan de hand is, maar ik heb toevallig de laatste tijd wat gelezen over hoe zulke dingen je onbewust beïnvloeden, en het zou kunnen zijn dat men op dat effect mikt.

  4. Sjoerd zegt:

    Dat is een koopje toch…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s