De lol van 130

Het wordt dus volgend jaar echt feest voor autorijdend Nederland als de 130 kilometer per uur norm wordt voor de maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelwegen. Met dank natuurlijk aan Charlie Aptroot en zijn VVD die donders goed weten dat je om te scoren geen visie hoeft te hebben, maar gewoon je oren op het goede moment naar de juiste kant moet laten hangen. Opportunisme heet dat. Pragmatisme mag ook. Met principes heeft het in elk geval niets uit te staan, om over liberalisme in de ware zin van het woord verder maar helemaal te zwijgen. Want op de keper beschouwd is die 130 kilometer gewoon een geschenkje dat in het wilde weg, want op geen serieuze overweging of berekening gebaseerd, de burger als een vette kluif is toegeworpen. Zonder dat er ook maar ergens iets werd vermeld over wat de konsekwenties van die maatregel zijn. Omdat ze tot nogal wat uitzonderingen door het hele land zal leiden, vraagt ze namelijk een uitgebreide aanpassing van de bebording en signaleringssystemen en zullen omwille van uitbreiding van de veiligheidsvoorzieningen in – en uitvoegstroken verlengd en veranderd moeten worden. Wat bij elkaar zo’n slordige 132 miljoen euro zal gaan kosten.

En noem dat inderdaad maar niet slordig in een tijd waarin op zijn minst 18 miljard bezuinigd moet worden, waaronder snoeiharde ingrepen op de persoonsgebonden budgetten van kansarmen in onze samenleving, die ongetwijfeld niet worden gezien door al die automobilisten die nu dus harder mogen rijden om uiteindelijk, zo is berekend, welgeteld 1% tijdwinst te kunnen boeken. Is dit al ridicuul. Het kan nog veel gekker. Want het echte argument om die maximumsnelheid te verhogen is om de automobilist in zijn beleving te gerieven. Hard rijden is namelijk lekker en helemaal op zo’n autoweg die uitnodigend voor je ligt. Daarom dus die 130 kilometer per uur die binnenkort in grote delen van Nederland gereden mag worden. Dat geeft die kick, die vibraties die het leven zo nodig heeft, maar vaker mist en dat heeft de VVD bij uitstek begrepen. Dat scoort en is die partij best wel wat waard. Niet alleen die 132 miljoen euro, maar ook die zeven mensenlevens en die 34 zwaar gewonden die hierdoor te betreuren zullen zijn, zoals ook door de Minister van Verkeer en Waterstaat werd erkend. Dat is de jaarlijkse, gruwelijke prijs voor een nutteloos feestje, dat door de liberalen is bedacht, toen hun verstand heel ver te zoeken was.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op De lol van 130

  1. mack zegt:

    Verkwisting = spaarloon afschaffen het het gelijk vrij laten komen. Hadden ze dat niet gedaan hadden ze alweer 25 miljoen goed kunnen maken. Dat 130 rijden is echt niet zo achterlijk. Auto’s worden ook steeds beter en het scheelt een hoop onzinbekeuringen.
    Dat van die mensenlevens en gewonden vind ik onzin. Niet dat het niet zo is of dat ze niet te betreuren zijn, maar als het zo werkte dan is het ook belachelijk dat we 120 mogen en geen 110. Of 25. Want dat zou misschien wel 700 mensenlevens schelen.

    • robschimmert zegt:

      Blijft staan dat het allemaal geen zak oplevert, maar alleen leuker is voor de mensen. Nou, dan zijn er nog genoeg zaken te bedenken waar je voor die 132 miljoen de mensen ook een plezier had kunnen doen dat er meer toe deed dan deze maatregel waardoor je alleen maar sneller van de ene in de andere file rijdt. En dat vanwege de beleving…….

    • robschimmert zegt:

      Maar dan wel graag op een manier die hout snijdt en dus niet waarbij 132 miljoen gestoken wordt in gevoel, in beleving, terwijl voor dat geld echt wel andere zaken te bedenken zijn waaraan mensen meetbaar meer hebben dan dan dat ze het moeten doen met het enkele idee dat het allemaal zo leuk is.

      • mack zegt:

        Ben het wel met je eens, het is geen halszaak, maar we zijn ook ooit van 100 naar 120 gegaan. In 1987 ofzo. Maar veel mensen zullen hier meer plezier aan beleven dan aan het bezoeken van een museum denk ik. Goed, dat is voetvolk, maar toch. 😉

  2. Sjoerd zegt:

    130 is gewoon te hard, verkeerd voor het milieu en in de ochtend rijd je ook met 130 km uur de file in….

  3. Nanos zegt:

    Voorlopig mag je op hele stukken snelweg (bijv. het grootste deel van de A12) blij zijn als je harder dan 70 mag, en zelfs mag je blij zijn als je de de 50 haalt die even verderop nog is toegestaan.

  4. mack zegt:

    @Rob: dat vergeet ik nog. Het schoot me vanochtend te binnen. De grote Johan Cruijff heeft gezegd dat als we de files op willen lossen, dat we dan harder moeten rijden. Want hoe eerder we weer van de weg af zijn, hoe minder files. Schiet jij even een gat?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s