Het had gisteren wel 1 april kunnen zijn, met de introductie van twee nieuwigheden die aan een wel erg fantasierijk brein konden zijn ontsproten. Met gemak had het in beide gevallen om een goede grap kunnen gaan. Zozeer werkte de kennismaking ermee en de uitleg ervan op de lachspieren, de een misschien wat meer dan de ander. Wat niet wil zeggen dat beide vindingen elkaar zoveel in onzinnigheid ontliepen. Integendeel, als het om de belachelijkheid ervan ging was er geen spoortje licht te bekennen tussen de plaszak die de NS wil plaatsen in haar Sprinters ten dienste van de behoeftige reiziger, en de bladvalindicator die door weeronline.nl is ontwikkeld. Probeer het bij zoveel rariteit nog maar droog te houden, het niet in de broek te doen van het lachen, vooral bij de ernst die in acht werd genomen bij de presentatie ervan. Trouwens het geloof, de stelligheid en het vertrouwen waarmee dat gebeurde waren minstens zo ridicuul en gaven je het gevoel dat je in de maling werd genomen. Vandaar dat 1 april – gevoel. De reacties spraken ook boekdelen, met name die van de reizigers op de optie dat de plaszak nog wel eens opgevolgd zou kunnen worden door een broertje in de vorm van een poepzak.
Welke veronderstelling de pret alleen maar leek te verhogen en de aandacht grotendeels onttrok aan die andere minstens zo grote rariteit, de bladvalindicator. Want natuurlijk kun je dat initiatief niet anders noemen. Wie haalt zoiets in het hoofd? Wie verzint het dat er behoefte bestaat aan een antwoord op de vraag op welke dagen de meeste bladeren vallen, hoe lang dat gaat duren, wanneer de tuin geveegd moet worden of wanneer er op het spoor het meeste last zal zijn van die gehate bladval? En hoe kom je erbij om aan elke herfstdag met het oog daarop een cijfer gegeven tussen 1 en 10, terwijl tegelijk alle variabelen per dag, zoals de wind, de temperatuur, de nachtvorst, de regen, worden benoemd als ze van invloed kunnen zijn op die bladval? Waarmee we er volgens weeronline.nl nog niet zijn omdat de indicator per provincie verfijnd en gedifferentieerd kan worden. Lijkt dit het summum, het blijkt nog verder te kunnen gaan gezien de ambities die dit weerinstituut al heeft geformuleerd. Want die bestaan er in om de indicaties en prognoses nog verder te verfijnen en uit te splitsen per boomsoort. Waarmee het summum van overbodigheid is gerealiseerd en de idiotie zijn bekroning heeft gekregen.
En dat terwijl ze op elke trein makkelijk een paar van die bladblazers kunnen installeren.